وبلاگ

پیش‌بینی سقوط قیمت املاک پس از عرضه گسترده اموال دولتی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه عرضه اموال دولت امکان افزایش عرضه را فراهم خواهد کرد و این پیش‌بینی وجود دارد تا شاهد تعدیل قیمت در این حوزه باشیم ، گفت : در حال حاضر برآورد جدیدی از ارزش دارایی‌های دولت وجود ندارد .

سید احسان خاندوزی ؛ وزیر اقتصاد امروز در برنامه رونمایی از سامانه مولدسازی داری‌های دولت درباره مشکلات در تامین منابع پروژه‌های نیمه تمام گفت : ما برای سرعت بخشیدن به طرح های عمرانی نیمه‌تمام با کمبود منابع مواجه هستیم و برای این منظور قصد داریم تا از منابع راکد استفاده کنیم و شکی در این موضوع نیست اما واقعیت این است که تکلیف بودجه سال‌های قبل انجام نشده بود و تغییر این روند نیاز به اقدامات تازه بود . مدیران بسیاری از دستگاه ها علاقه دارند تا بر دارایی ها اضافه کنند بدون اینکه مسئول ایجاد ارزش افزوده از آن را داشته باشند .

یکی از آفات مدیریتی در سنوات گذشته همین است . اگر هر یک از مدیران دستگاه‌ها مقاومت کنند و بخواهند قیمت‌گذاری را به طوری انجام دهند تا کسی آن را خریداری نکند براساس ابزارها با آنها برخورد خواهد شد .

برآورد جدیدی از ارزش دارایی‌های دولت وجود ندارد

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد ارزش روز دارایی های دولت گفت : امروز برآورد جدیدتری از قیمت های اخیر در مورد دارایی های دولت نداریم . پنج سال پیش دولت این برآورد را از ارزش خود داشت اما این آمار بروز نشده است . اموال تمام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها نیز در چارچوب مولدسازی قرار گرفته است . در مورد نهادهای عمومی غیردولتی نیز لازم است تا عالی ترین مقام دستگاه ها موافق خود را اعلام کنند تا به طور مستثنا برخی اموال مولدسازی شوند .

واگذاری اختیار حذف برخی پروژه‌های عمرانی بدون توجیه اقتصادی به هیئت مولدسازی

قربانزاده ؛ رییس سازمان خصوصی سازی نیز در این برنامه در پاسخ به سوال درباره پروژه‌های تعیین شده برای تکمیل در راستای مولدسازی گفت : در لایحه بودجه حدود 320 همت برای دارایی های تملک سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است . 108 همت نیز برای فروش اموال در نظر گرفته شده است . مولدسازی حلقه وصل این تامین منابع است . یعنی به میزانی که این بخش مولدسازی می‌شود برای پروازهای عمرانی ، برای آن 320 همت پروژه‌های عمرانی بودجه تامین می‌شود .

در برخی موارد شاهد پروژهای عمرانی بدون توجیح آغاز شده است که هیئت این امکان را پیدا کرده تا برخی از این پروژه‌ها را حذف کند .

پیش‌بینی سقوط قیمت املاک پس از عرضه گسترده اموال دولتی

سید احسان خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال افزایش قیمت‌ها پس از عرضه املاک دولت گفت : عرضه اموال دولت امکان افزایش عرضه را فراهم خواهد کرد و این پیش‌بینی وجود دارد تا شاهد تعدیل قیمت در این حوزه باشیم . اگر دستگاه ها بفهمند که دارایی ها آنها مولدسازی خواهد شد ، روحیه تولید در آنها تقویت می‌شود .

شرط واگذاری اموال دولت مولد کردن اموال است

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد تضاد مالیات برعایدی سرمایه با بحث مولدسازی گفت : مالیات برعایدی سرمایه ابزاری است که سفته بازی را پر هزینه می‌کند . اکثر کشورهایی که نظام مترقی اقتصادی دارند ، جلوی سفته بازی در دارایی های غیر مولد را گرفته‌اند . در مولدسازی با شرط تولید دارایی‌ها واگذار می‌شود . در نتیجه با هر گونه دلالی موافق نخواهیم بود . سرمایه‌گذارانی وجود دارند تا در بسیاری اموال غیر مولد کار تولید را انجام دهند .

مولدسازی شامل همه اراضی دولت خواهد شد

قربانزاده رییس سازمان خصوصی‌سازی پاسخ به سوالی در مورد صحبت های استاندار تهران در بحث فضای اداری گفت : مولدسازی همه اراضی و دارایی های دولت را شامل می‌شود و فضای اداری بخشی از آن است . در این حوزه نیز قطعا می‌توان به بهره‌وری بهتر رسید . موردی که استاندار تهران به آن اشاره کردند مربوط به همان حوزه اداری است . 

اصل اساسی در تعامل بین مجری و دستگاه ها تفاهم برای استفاده بهتر از دارایی ها است که یک بازی برد برد برای دستگاه است . اگر مقاومتی انجام شود ضمانت اجرایی لازم در مصوبه در نظر گرفته شده است و هیئت مولدسازی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد .

تمامی داده‌های موضوع فعالیت هیئت مولدسازی شفاف خواهد شد

وی درباره اطلاعاتی که در سایت مولدسازی قرار خواهد گرفت ، گفت : در سایت تمام رکورد هایی که هیئت در آن فعالیت انجام می‌دهد ، اعلام می‌شود . بعضاً در خصوص آدرس اموال حساسیت وجود دارد اما تمام دارایی‌ها در سایت به طور شفاف دیده خواهد شد ؛ در مصوبه تعیین شده است که مازاد بودن ، قیمت و روش مولدسازی توسط هیئت مولدسازی انجام می‌شود و هر یک از این مراحل اطلاع‌رسانی خواهد شد . اموال دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت جهاد که به آن اشاره شد بخشی از اموال دولت هستند که توسط هیئت مولدسازی به عنوان دارایی مازاد تشخیص داده شده‌اند .

قربانزاده : در مولدسازی خام فروشی نمی‌کنیم

قربانزاده در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا تنها فروش اموال در چارچوب مولدسازی قرار گرفته است ، گفت : مولدسازی چهار طرح کلی دارد . بخش اصلی این طرح راه انداختن پروژه های نیمه تمام است . بخشی دیگر مربوط به آزادسازی فضا های رفاهی است . بخش دیگر مربوط به فضای اداری و بخش چهارم نیز مربوط به تامین سرمایه در گردش شرکت‌های دولتی است . بخشی از مولدسازی مربوط به فروش است اما قطعا فرآیند مولدسازی پیش از آن انجام می‌شود و دولت دارایی خام را به فروش نخواهد رساند .

منبع : تسنیم