وبلاگ

شرخر ها امسال بلای جان مستاجران می‌شوند ؟

از منظر حقوقی ، هرگونه تهدید مستأجر و ورود به ملک بدون حکم قضایی و یا دستور تخلیه جرم است .

فرهاد طالبیان : اوایل سال ۱۴۰۱ ، انتشار یک آگهیِ دو کلمه‌ای با عنوان «تخلیه مستاجر» به همراه یک شماره تلفن ، توجه اقشار مختلفی از جامعه ، به خصوص مستأجر و موجر ، را به خود جلب کرد . انتشار تصویر این آگهی در شبکه‌های اجتماعی به شدت خبرساز و پر بحث شد ،‌

ماجرا از این قرار بود که صاحبخانه‌ هایی که با مستأجران خود مشکل داشتند ، می‌توانستد با این شماره تماس بگیرند و در ازای پرداخت پورسانت به فرد پشت تلفن ، او را به عنوان شرخر استخدام کنند تا مستأجر را از خانه بیرون کرده و ملک را تخلیه کند .

به گفته صاحب یکی از بنگاه‌ های معاملات ملکی واقع در محدوده انتشار این آگهی ، این افراد با دریافت مبلغی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان پول از صاحبخانه ، ضمانت می‌دادند که مستأجر بین یک هفته تا ۱۰ روز حتما خانه را تخلیه کند .

گفته می‌شد این افراد در این راستا هر کاری از دستشان بر می‌آمد انجام می‌دادند ؛ از تهدید و درگیری لفظی گرفته تا بعضا حمله به مستأجر و کتک زدن و ترساندن او . البته همه این افراد مثل هم نبودند و هر کدام روش مخصوص خودشان را داشتند .

واکنش مستأجران نیز در مواجهه با این مسئله متفاوت بود . در یکی از موارد ، مستأجر از ترس جان خودش و بچه‌هایش ، وسیله‌هایش را به خانه پدرش برد تا بتواند خانه پیدا کند و کلید را به صاحبخانه تحویل داده بود .

عده کثیری از مردم اهل هیاهو و دعوا و کتک‌کاری نبودند . قشر مستأجر افراد با آبرویی هستند ، وقتی می‌دیدند کار به این جا کشیده خودشان سریع خانه را تخلیه می‌کردند .

از منظر حقوقی ، هرگونه تهدید مستأجر و ورود به ملک بدون حکم قضایی و یا دستور تخلیه جرم است و اگر موجری وارد این ماجرا شود به عنوان آمر مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

هرچند که این خبر در سال ۱۴۰۱ منتشر و مورد توجه زیادی قرار گرفت اما برای فصل جابه‌جایی مستاجران در تابستان امسال هم باید منتظر باشیم ببینیم که همچنان پای شرخرها درمیان خواهد بود یا نه .

منبع : خبر آنلاین