وبلاگ

برای آرامش بازار مسکن چه باید کرد ؟

کارشناسان معتقدند اگر دولت بتواند مالیات خانه‌های خالی ، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات واحدهای لوکس را با جدیت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته پیگیری کند ، کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن دور از ذهن نیست .

واسطه‌های ملکی پایتخت از کمبود فایل‌های با عمر بنای کمتر از پنج سال در بازار مسکن خبر می‌دهند که باعث شده تناسب بین عرضه و تقاضا به هم بریزد . به نظر می‌رسد کاهش ساخت و ساز در دوره‌های گذشته به کمبود فایل‌های مرغوب در بازار مسکن انجامیده است . در کنار این مساله انتظارات تورمی ایام قبل از عید باعث شده تا برخی مالکان از فروش منصرف شوند و آن را به سال آینده موکول کنند .

مشاوران املاک می‌گویند به اندازه‌ای که مشتری در بازار مسکن وجود دارد فروشنده نیست . فایل‌هایی هم که عرضه شده‌اند یا عمدتا قدیمی‌ساز هستند ، یا امکانات کافی ندارند و یا با سطح قیمتی فراتر از عرف بازار عرضه شده‌اند که مشتری موثر به سمت آنها نمی‌رود .

با این حال تعداد معاملات ملک در مقایسه با ماه‌های قبل افزایش یافته و به سطوح بالای ۱۰ هزار واحد رسیده است . بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده خرید و فروش‌ها در نرخ‌های متعارف و از نوع تبدیل به احسن است . بدین صورت که خریدار با استفاده از نقدینگی فروش واحد خود اقدام به خرید آپارتمان بزرگ‌تر یا نوسازتر می‌کند . اما با توجه به حباب نرخ‌های پیشنهادی ، حضور خانه اولی‌ها در بازار مسکن به پایین‌ترین حد خود رسیده است .

کارشناسان معتقدند در پس وضعیت کنونی بازار مسکن ، رکود غیرتورمی نهفته که نهایتا گریبان محتکران آپارتمان و بخر و بفروش‌ها را می‌گیرد . اگر دولت بتواند مالیات خانه‌های خالی ، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات واحدهای لوکس را با جدیت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته پیگیری کند کنترل قیمت در بازار مسکن دور از ذهن نیست .

کمال اطهاری - کارشناس اقتصادی درباره وضعیت فعلی بازار مسکن گفت : در حالت طبیعی وقتی قیمت دلار بالا می‌رود قیمت مسکن کاهش می‌یابد چون ارزش آن بر اساس ارز داخلی است . اما در تهران برخی بانک‌ها و موسسه‌های اقتصادی که در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرده‌اند با معاملات صوری قیمت آپارتمان را بالا می‌برند .

وی تاکید کرد : افراد و موسساتی که در املاک و مستغلات شمال و غرب تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند جلوی اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را گرفتند و دیدیم که این طرح به جایی نرسید . مطمئنا مالیات خانه‌های لوکس را هم با چالش مواجه خواهند کرد .

به گفته اطهاری ، حدود ۶۰ درصد معاملات در واحدهای مسکونی با سن بنای بیش از ۱۰ سال انجام می‌شود . پس سوال این است که قیمت مسکن برای چه در خانه‌های نوساز بالا می‌رود ، آن هم وقتی متقاضی واقعی قدرت خرید ندارد ؟ متقاضی مصرفی که در بازار مسکن حضور ندارد اما می‌بینیم که قیمت‌ها به شکل اسمی و صوری بالا می‌رود .

منبع : ایسنا